Blog
Jak na cookies a GDPR v roce 2022
Novela zákona s platností od 1. ledna 2022 říká, že provozovatel webu musí dát návštěvníkovi na výběr, jestli konkrétní kategorii cookies přijme nebo ne.
Co jsou cookies a k čemu slouží?
Cookies jsou soubory, které se při návštěvě webu ukládají do prohlížeče návštěvníka, pro jeho pozdější identifikaci.
Rozlišujeme 4 typy cookies, podle jejich určení
- Funkční/technické – nezbytné pro správné fungování webu (není třeba udělovat souhlas)
- Analytické – nezbytné pro statistiky (Google Analytics)
- Marketingové – remarketing, retargeting, chat
- Preferenční – přizpůsobení obsahu uživateli (změna pozadí po přihlášení)
Znáte dobře, když vás při prohlížení různých webových stránek neustále sleduje reklama na produkt, který jste si nedávno prohlédli na úplně jiném webu (kde jste chtě-nechtě dali souhlas se sdílením analytických/marketingových informací).
Do konce roku 2021 bylo totiž Úřadem pro ochranu osobních údajů stanoveno v souvislosti s cookies ve stručnosti toto: “Co výslovně neodmítnu, dostanu.”. Stačilo tak mít na webu umístěnou např. lištu s informací o ukládání cookies a dát tak návštěvníkovi možnost určité typy cookies vůbec nepřijímat. Pokud nastavení v liště sám nepřenastavil nebo celou informaci ignoroval, načetly se do jeho zařízení často veškeré cookies automaticky.
Změna k 1. 1. 2022
Novela zákona s platností od 1. ledna 2022 říká, že provozovatel webu musí dát návštěvníkovi na výběr, jestli konkrétní kategorii cookies přijme nebo ne. Navíc i v případě, že návštěvník cookies odmítne, nesmí mu být zabráněno používat web. Také už nebude možné, jako doposud, návštěvníkovi napovídat před-vybranými volbami a dokonce ani použít tlačítko ve stylu “Přijmout vše”, které za uživatele potvrdí přijetí všech cookies najednou.
Koho se nový GDPR zákon týká?
Zákon se vás týká, pokud pro váš web platí alespoň jeden z následujících případů:
- Máte na webu aktivní funkci komentářů.
- Sbíráte údaje o návštěvnosti (máte na webu např. Google Analytics, Facebook Pixel, Yandex, atd.).
- Používáte marketingové funkce (např. pro retargeting).
- Máte na webu funkci chatu.
Co s tím?
Pokud nechceme přijít o analytické a marketingové nástroje, které sledují cestu uživatele a shromažďují statistiky, nezbude nic jiného, než si “cookies lištu” na web přidat ve schválené podobě. Možností je hned několik a jejich náročnost závisí také na použité platformě. U redakčních systémů, jako je např. WordPress existuje několik plug-inů, které tuto novou povinnost z velké části dokážou vyřešit. U webů s redakčními systémy na míru a u specializovaných řešení bude často potřeba nechat funkci doprogramovat.
Nejrychlejším a nejlevnějším řešením může být, pro případy některých malých webů, úplné vypnutí analytických a marketingových nástrojů a smíření se s faktem, že se o návštěvnících svého webu – statisticky vzato – nic moc nedozvíme.
Správné nastavení
Lišta/vyskakovací okno by od nového roku mělo splňovat alespoň tyto podmínky:
- Uživatel sám povolí jednotlivé typy cookies, pokud má o ně zájem. V základu jsou všechny cookies nepotřebné pro běh webu vypnuté.
- Nesmí být možné přijmout všechny typy cookies jedním tlačítkem.
- Uživatel musí mít možnost změnit svou volbu i v budoucnu.
- Odmítnutí cookies nesmí návštěvníkovi bránit v prohlížení webu.
Správně nastavené vyskakovací okno může vypadat např. takto: