Blog

5 zásad logotvorby

Úspěšní kreativci se při návrhu loga řídí nespočtem zásad a pravidel. V tomto rychlo-článku si vyjmenujeme alespoň 5 základních, na které by měl myslet každý designer.

Správný formát

Na mysli mám formát grafického výstupu. Logo by vždy mělo být vektorové (rozložitelné do geometrických tvarů), tím se zajistí, že bude ostré při změně velikosti, na vizitce i na billboardu.

 

Čitelnost v malém čtverci

Existuje pravidlo, které říká, že by se logo nebo alespoň jeho symbol měl vejít do čtverce o velikosti 1/2″ (1,25 cm) a zůstat přesto čitelný. Právě z tohoto důvodu značka, jako Hewlet-Packard používá zkratku HP. Twitter i Facebook mají jako součást loga symbol a aplikují ho tam, kde by celý „wordmark“, tedy textová část loga nebyla čitelná.

   ->   

 

Použitelnost v jedné barvě

Proč? Je to jednoduché. Ne vždy budeme tisknout logo v jeho celobarevném spektru. Mělo by vypadat skvěle i při tisku v odstínech šedi nebo jen jednobarevně.

Jak z toho ven, pokud tento požadavek naše aktuální logo nesplňuje? Není úplně neobvyklé (ikdyž ne zrovna žádoucí) vytvořit extra variaci loga právě pro tento účel. Ideální ale je už s touto myšlenkou prvotní logo vytvářet, aby se ve finále nestalo, že budeme pro každý účel nebo platformu muset logo mírně pozměnit.

Stejně důležité je, aby si logo zachovalo svůj půvab i po odstranění všech přidaných efektů. Ne všude půjdou efekty použít a v dnešní době je jednoduchost čím dál více v módě.

 

Kros-platformní použitelnost

Tam, kde nám daná platforma nebo formát média nedovolí použít logo v primárním rozložení, je dobré vytvořit i druhou variantu. Jako rozumný základ se bere mít připravenou horizontální a vertikální verzi loga. Hlavně pro média s rozličným poměrem stran.

 

Cílení na zákazníka (ne na zadavatele)

Bezpochyby nejdůležitější vstupní proměnnou pro tvorbu loga (a celé firemní identity) je ZÁKAZNÍK.
Každá demografická skupina (skupina subjektů se společnými rysy – věk, pohlaví, bydliště, atd.) má
svoje specifika a preference. Studentovi střední školy se můžou líbit křiklavější barvy, dynamičtější
font a neformální tón hlasu. Naopak důchodce bude pravděpodobně rezonovat s klidnějším stylem,
konzervativnějším fontem a formálním tónem hlasu. Domněnku je ale potřeba ověřit.

Proto je naprosto zásadní analyzovat trh, konkurenci a svou cílovou skupinu, do co největších detailů ještě před samotnou tvorbou loga a myslet na to, že logo se nedělá pro vás – zadavatele, ale pro vašeho zákazníka.

Klíčové je tedy ztotožnění zákazníka s produktem nebo službou.

Z loga Lindt nelze vyčíst, jakým produktem nebo službou se firma zabývá. Srší z něj však určitý druh luxusu a výjimečnosti. A přesně takový je jejich produkt (čokoláda) a zároveň jejich cílová skupina.